
����������������	��
�����������������	��
�����������������	��
�����������������	��
�����

��������

CANADA 
PROVINCE OF QUEBEC 
 
 
 
Date:  October 3, 2003 
 
 
BEFORE THE ARBITRATOR:  Jean-Pierre Lussier 
 
 
 

THE MONTREAL GAZETTE GROUP INC., 
 

hereinafter referred to as the “Employer”  
 
 

and 
 
 

THE MONTREAL NEWSPAPER GUILD,  
 

hereinafter referred to as the “Union” 
 
 

 
 
Grievance:  “BYLINES” 
 
 
 

 
ARBITRATION DECISION 

________________________________________________________________ 
 
 
 
[1] On December 6 and 7, 2001, many journalists demanded that their stories 
be unsigned. When the Employer notified the Union on December 7 that it 
considered this demand to be contrary to the collective agreement, a grievance 
was filed. This grievance is the subject of this decision. 
 
 



 
 

1. THE EVIDENCE 
 
[2] The first witness, Jan Ravensbergen, stated that he has worked at The 
Gazette since 1978. Except for a four-year period when he was a copy editor, he 
has always worked as a reporter. He has also performed union duties since 
1983. He explained that the grievance concerns the “Editorial” bargaining unit, a 
unit that covers approximately 180 members.  
 
[3] Of this number, some 75 are reporters and 40 – 45 are copy editors while  
5 are part of the editorial board. The editorial board includes three other persons 
who are members of management: the publisher, the editor-in-chief, and the 
editorial page editor. 
 
[4] On 7 December 2001 at about 4:30 p.m., Mr. Ravensbergen was 
summoned to a meeting with the Editor-in-Chief, Peter Stockland, and the Vice-
President of Human Resources, Jean-Pierre Tremblay. John Belcarz, President 
of the Union, although physically absent, participated in this meeting by 
telephone. The management representatives stated that the journalists’ demand 
that their name not appear as the author of their stories contravened the 
collective agreement and that if they maintained this position, they would expose 
themselves to disciplinary measures. The employer demanded that the 
journalists’ position be changed by the next day’s edition.  
 
[5] The Union officers immediately stated that they disagreed with this 
position of management and that they were filing a grievance. Furthermore, to 
prevent the union members from being penalized, Mr. Ravensbergen sent them 
the following e-mail at the end of the meeting: 
 

“To all Guild members in Editorial: 
 
Minutes ago, the Montreal Newspaper Guild was informed by Peter 
Stockland, Editor-in-Chief, and Jean-Pierre Tremblay, vice-president 
(Human Resources), that Mr. Stockland will shortly issue an order that 
reporter bylines must be restored for the Saturday edition of The Gazette 
and thereafter. 
 
Mr. Tremblay informed the Guild that the company disagrees strongly with 
the Guild’s interpretation of Art. 19 (a) of the Editorial Collective 
Agreement, which states, in full, that “An employee’s byline or credit line 
shall not be used over his/her protest.” Many reporters have recently 
withheld their bylines. 
 
 
 



 
 
The Guild filed a first-stage grievance immediately. Mr. Tremblay has 
agreed that the matter may be submitted to accelerated arbitration.  
 
In the interim, however, the Employer has made it clear that Guild 
members who withhold their bylines may be subject to disciplinary action. 
 
The Guild, as a matter of policy, always advises members to try to avoid 
being subject to disciplinary action. That advice stands in this instance as 
well. 
 
We will keep you apprised of developments.” 
 

[6] This e-mail was followed 10 minutes later by another from the 
management, reading as follows:  
 

“To all editorial staff: 
 
Article 19(a) of the Collective Agreement does not permit reporters, 
columnists or other writers to withhold bylines arbitrarily as has been done 
for the past two editions of The Gazette. Please submit all copy with 
proper bylines for Saturday’s Gazette and all subsequent editions. Thank 
you for your cooperation.” 

 
[7] Mr. Ravensbergen then set out the reasons why a great many reporters 
had demanded that their bylines be withheld from stories appearing on 
December 6–7, 2001. He stated that the Guild had been advised at about 4:00 
p.m. on December 5 that at a meeting of the editorial board that day, it had been 
announced that there would henceforth be a national editorial written in Winnipeg 
at the corporate headquarters of the newspaper chain’s parent company. At that 
point in time, a frequency of one national editorial per week was at issue, but the 
frequency was to increase to three per week. 
 
[8] Several journalists then met informally in the presence of the Editor-in-
Chief, Mr. Stockland. Informed by the Guild of their right to withhold their byline, a 
number of them decided to exercise this right in protest of the decision to publish 
a national editorial.  
 
[9] Mr. Ravensbergen mentioned that the standard procedure for withholding 
one’s byline is to indicate this choice to the copy editor when sending the article 
by writing “No byline please.” In some cases the copy editor would ask the 
reason for this request; in others the reporter would anticipate this question by 
explaining the reason when making the request. 
 
 



 
 
[10] The national editorial was to be written by Murdoch Davis, Editor-in-Chief 
of Southam News in Winnipeg. This editorial would appear in the newspapers 
published by the company in Canada’s larger cities. This would be the first time 
in the history of The Gazette that such a national editorial was at issue. 
Previously, editorials had been the exclusive business of the local editorial board 
which met, debated, and determined the subject and author of the next day’s 
editorials.  
 
[11] The first national editorial appeared on December 6, 2001. It concerned 
the tax regime for charitable foundations. The witness had understood that even 
if the local editorial board disagreed with the content of this national editorial, it 
was not allowed to express its disagreement. A columnist was allowed to do so, 
but his or her column had to be published on a different page of the newspaper, 
including the page opposite to the editorial page.  
 
[12] This occasion, in December 2001, was not the first time that journalists 
had asked to withhold their bylines. This had happened from time to time for 
various reasons. The witness gave the example of journalists who exercised this 
right in protest at having being assigned to cover a given event. He mentioned 
the case of a journalist (Eric Siblin) who exercised this right quite often without 
the Employer ever having reacted against this practice. He gave examples 
concerning other journalists (Debbie Parkes, etc.) who had asked that their 
names be withheld without incurring any consequences.  
 
[13]  In the summer of 1984, when the journalists were involved in a conciliation 
process at the Ministère du Travail, they had all decided to exercise the provision 
authorizing them to withhold their byline. The employer did not react on that 
occasion.  
 
[14] In February 2000, the witness himself requested that his articles on the 
Southam News wire service be published without his byline if they were also to 
appear in the Calgary Herald, then on strike. Other journalists did the same. The 
Guild, at that time, notified its members that they were entitled to withhold their 
byline in protest and suggested the appropriate phrasing to use at the beginning 
of their article if they wished to exercise this right. 
 
[15] In December 2001, many journalists wished to protest by using what they 
considered to be their right to withhold their byline. The reasons for this position 
were stated at that time on a website created by many of them. The reasons 
were as follows:  
 
 
 
 



 
“GAZETTE NEWSROOM 

 

Welcome to a site put together by some Montreal Gazette reporters and 
editors on their own time. It is part of a protest against the decision by 
Southam News to force 12 of its major metropolitan newspapers to run 
"national editorials" written at the corporate headquarters of parent 
company CanWest Global Communications Corp. 

 

DECEMBER 10, 2001   --   Media Giant Silences Local Voices: Canadian 
Journalism Under Attack 

Le journalisme canadien attaqué  

An open letter by journalists at The Gazette  
 
For two days last week, many reporters at The Gazette in Montreal 
removed their names from the articles they wrote. It was a protest against 
the decision by Southam News to force all of its 12** major metropolitan 
newspapers to run "national editorials" written at the Winnipeg corporate 
headquarters of parent company CanWest Global Communications Corp. 
The first was published last week. Another is to run Thursday (Dec. 13).  
 
We believe this is an attempt to centralize opinion to serve the corporate 
interests of CanWest. Far from offering additional content to Canadians, 
this will practically vacate the power of the editorial boards of Southam 
newspapers and thereby reduce the diversity of opinions and the breadth 
of debate that to date has been offered readers across Canada.  
 
CanWest's intention is initially to publish one national editorial a week in all 
major Southam newspapers. This will eventually become three a week.  
 
More important, each editorial will set the policy for that topic in such a 
way as to constrain the editorial boards of each newspaper to follow this 
policy. Essentially, CanWest will be imposing editorial policy on its papers 
on all issues of national significance. Without question, this decision will 
undermine the independence and diversity of each newspaper's editorial 
board and thereby give Canadians a greatly reduced variety of opinion, 
debate and editorial discussion.  
 
Editorial boards at each newspaper exist to debate public policy issues, 
reach a consensus and then present the reasoning to the public. They are 
designed to be largely free of corporate interests. This crucial process of 
journalistic debate is undermined by editorials dictated by corporate 
headquarters.  



 
 

We believe this centralizing process will weaken the credibility of every 
Southam paper. Last week's first editorial, for example, calls on the federal 
government to reduce and eventually to abolish capital-gains taxes for 
private foundations. Who would blame a reader for thinking the editorial 
simply serves the interests of the foundation run by the Asper family, 
owners of CanWest and Southam? Credibility is the most precious asset a 
newspaper possesses. When the power of the press is abused, that 
credibility dies.  
 
Journalists have a duty to be faithful to the interests of their readers. Our 
responsibility is to seek the truth and encourage freewheeling debate on a 
full range of issues and present stories and ideas in as dynamic a way as 
possible. Blatant pressures applied to editors by CanWest have damaged 
this process at major newspapers across Canada. The company is 
narrowing debate and corrupting both news coverage and commentary to 
suit corporate interests.  
 
A free press is no longer free when competing voices disappear, yet the 
federal government has recently permitted two large corporations, 
CanWest and BCE Inc., to secure a stranglehold on Canada's major 
privately operated television and newspaper outlets. It is time for a 
thorough inquiry into this dangerous situation.  
 
** Halifax Daily News, St. John's Telegram, Montreal Gazette, Ottawa 
Citizen, Windsor Star, St. Catharines Standard, Regina Leader Post, 
Saskatoon Star Phoenix, Calgary Herald, Edmonton Journal, Vancouver 
Sun, Victoria Times-Colonist.”  

 
[16] Under counter-examination, the witness stated that he had never been a 
member of the editorial board; and, as to the meeting of 7 December 2001, he 
acknowledged that he had gone to the Mr. Tremblay’s office accompanied by Mr. 
Stockland; he did not remember their conversation en route. On the subject 
addressed during the meeting, the atmosphere was tense. The witness recalls 
mentioning that someone should be allowed to write a story on what was 
happening in the newsroom and on the journalists’ position on the issue of 
national editorials.  
 
[17] Mr. Ravensbergen denied that disciplinary measures were ever at issue in 
relation to any expression of frustration or betrayal on the part of the journalists. 
He maintained that the threat of disciplinary measures related solely to the 
absence of bylines.  
 



 
 
[18] Finally, the witness was questioned on certain editorial policies he had 
attributed to Southam in the 1990s as well as on his own opinions as to the copy 
editor’s role when asking a journalist why the latter wishes to withhold a byline.  
 
[19] Eric L. Siblin is a journalist. He was employed by The Gazette from 1996 
to February 2002 after working for other press corporations, such as Canadian 
Press, for seven years.  
 
[20] He was on a sabbatical year from November 2000 to November 2001, but 
did not resume working until February 2002. He resigned on February 26 of the 
same year.  
 
[21] The witness recounted that he had quite often requested that his name not 
appear as the author of an article he had written. He estimated that, excluding 
the sabbatical year, during his last 12–18 months of employment at The Gazette 
he had asked the copy editor to withhold his byline about every other article. The 
copy editor had asked the reason for the request only four or five times. He had 
responded, for example, that the story was banal and not worth publishing. In 
other cases he had responded that the article should have been assigned to a 
junior journalist. He had never responded that it was because the content of his 
article had been changed. It was almost always for reasons of professional pride.  
 
[22] At no time had he been reprimanded or warned with respect to his 
requests to withhold his byline.  
 
[23] Neil Laverdiere is a copy editor. His work consists in receiving articles, 
reading them and editing them as necessary. The changes involved may be 
minor, affecting form only, in which case it is unnecessary to discuss them with 
the reporter. Where changes to the content are necessary, he discusses them 
with the reporter. Where the latter disagrees, he or she may refer to the 
supervisor, etc., and if he or she continues to refuse the change, he or she may 
request that the byline be withheld. 
 
[24] Mr. Laverdiere has been working as a copy editor for 20 years, and with 
The Gazette since 1988. He stated that apart from substantial changes to an 
article, there are other cases in which journalists request that their byline be 
withheld. This is done by means of a note at the start of the article, or in some 
cases verbally. When such a request is made, Mr. Laverdiere always inquires as 
to the reason for it, but he always respects the journalist’s wishes.  
 
 
 
 
 



 
 
[25] During the period relevant to the grievance, no one asked him to withhold 
a byline. Prior to that, when such a request was made, he had never heard that a 
reporter could be disciplined for this reason. He himself had never received any 
instructions to the effect that the reporter’s decision should be ignored. However, 
he believed that he has the authority to include the reporter’s name despite the 
latter’s opposition. Questioned as to the source of this opinion, he answered that 
he has always believed that he holds this power.  
 
[26] Michelle Lalonde has been a journalist at The Gazette since 1991. Prior 
to that she worked part-time at the Globe and Mail in Toronto. In December 
2001, when the national editorial policy was at issue, a frequency of three 
editorials per week in all of the chain’s newspapers was being discussed.  
 
[27] Concerned, the journalists met informally. They feared that this situation 
would affect their publication’s independence, and particularly that of their 
editorial team, and that it would consequently harm the newspaper’s credibility. It 
was in protest of these eventualities that she and several other reporters decided 
to withhold their byline from several stories. She was not questioned then by the 
copy editor nor by any other representative of the Employer as to the reasons for 
her request.  
 
[28] Prior to that, she had made a similar request about ten times. The reason 
had been that either the article was very short, she disagreed with changes made 
by the copy editor, or the article did not deal with a subject related to her usual 
beat. In several cases the copy editor had asked her why she wanted to withhold 
her byline, but she always believed that her byline belonged to her and that she 
was entitled to request that it not appear, whatever her reasons. She did not 
recall any situation in which a copy editor had reversed a journalist’s decision to 
withhold a byline.  
 
[29] Two days after the bylines were withheld, Ms. Lalonde discontinued this 
practice because she saw a notice from the Guild to the effect that there would 
be sanctions if journalists persisted in doing so. The content of the notice posted 
by the Union was not contradicted by any notice from the Employer to the effect 
that there was no threat of disciplinary measures.  
 
[30] The parties agreed that if the other journalists involved in the events of 5–
6 December 2001 were to testify, they would agree with Ms. Lalonde’s version of 
the events.  
 
[31] Enza Micheletti, at the time in question, had been a copy editor at The 
Gazette since 1998. Her immediate supervisor was Jack Romanelli, himself an 
assistant to Ray Brossard.  
 



 
 
[32] She recalled that on 5–6 December 2001, several reporters asked her to 
withhold their bylines. When she noticed that the number of requests was 
abnormally high, she asked other copy editors what she should do. She spoke to 
Mr. Romanelli about the requests, who responded: “If people are asking, you 
have to take it out.” 
 
[33] It was not until the second day that she received an explanation why 
several reporters had made this request.  
 
[34] Prior to these events, she had occasionally had to withhold bylines. This 
had happened perhaps one time out of 20 or 25. When it did occur, she asked 
the reporter the reason. But even if she disagreed with the reasons given, she 
did not believe that she had the authority to ignore the request.  
 
[35] Under counter-examination, Ms. Micheletti responded that when she 
talked to Mr. Romanelli and asked him what she should do in the face of 
numerous requests to withhold bylines, the latter’s response was unambiguous, 
and he had in fact discussed the appropriate course of action with Mr. Brossard.  
 
[36] Alexander Senyk has been working at The Gazette for 20 years. He 
worked for five years as a reporter, and then as a copy editor. He was not 
working on December 5–6, 2001, but he did work on December 7. Upon arriving 
at work, he saw a memo signed by Mr. Stockland to the effect that there could be 
consequences if bylines continued to be withheld. There was no request to 
withhold a byline that day.  
 
[37] In the past, continued Mr. Senyk, he had occasionally received a request 
to withhold a byline, perhaps six times a year. In general, this happened when 
the reporter disagreed with the copy editor on changes to the article or the 
importance of the article, etc. He remembered one journalist, Debbie Parkes, 
who typically requested that her name not appear on any article concerning 
events on the South Shore of Montreal. Mr. Senyk added that he had never been 
asked by a manager to include or withhold a reporter’s byline against the latter’s 
will.  
 
[38] The parties agreed that if the other copy editors were to testify, they would 
agree with Ms. Micheletti’s and Mr. Senyk’s versions of the events.  
 
 
 
 
 
 
 



 
 
[39] Minko Michael Sotiron teaches journalism, and particularly the history of 
journalism, at John Abbott College and Concordia University. He was declared 
an expert witness. He testified as to the origin of the concept of “byline” in North 
American English-language journalism. Although he testified orally, he essentially 
reiterated the contents of a document prepared by himself to the attention of the 
counsel to the Union. This document was produced as Exhibit S–27 and reads 
as follows:  
 

“Dear Mr. Sciortino: 
 

After some hours both on the internet and especially in the journalism 
section of Concordia University’s library, I can give you a brief sketch of 
the development of the byline in the North American context.  

 
The byline began temporarily as Union generals Sherman and Hooker 
sought to identify and control reporters’ accounts of their armies’ 
movements during the American Civil War (1861-65). They forced 
accreditation and accountability upon the reporters by insisting that they 
attach their initials to their stories. One source noted that “correspondents’ 
bylines became common during the Civil War, in part because editors 
wanted any criticism deflected to the writers instead of newspapers.” 
[Implication that content responsibility is the reporter’s and is thus 
associated with the name.] 

 
After the war, news story anonymity quickly resumed because most 
editors and owners subscribed to the view, as commented by a New York 
Tribune editor who stated that using a correspondent’s signature 
“inevitably detracts from the powerful impersonality of a journal.” 

 
After a hiatus, bylines began to appear once again in the 1880s. One of 
the first recorded bylines for the Associated Press was in 1885 by Charles 
S. Diehl who managed to get a rare and unusual interview with Jay Gould, 
head of the largest US railway, at the beginning of a potentially ruinous 
railway strike. The “association carried his name at the end to indicate that 
it was an exclusive dispatch [and] was … a great departure from tradition.” 
[The byline came about then as a recognition of special effort from a 
reporter whose achievement went beyond the normal pursuit of his craft.]  

 
 
 
 
 
 
 



 
 

At the end of the 19th century, bylines began to reflect the increased status 
and higher salaries of certain star correspondents, who, through 
extraordinary personal efforts, had distinguished themselves from the 
rank-and-file reporters. For example, because of her sensational stunts 
(such as beating Jules Verne’s fictional trip around the world in 80 days 
and spectacular exposes),  Nellie Bly’s byline made her a household 
name in the USA. Other star reporters such as Henry Livingstone (his 
discovery of Dr. Livingstone in Africa), Richard Harding Davis and others 
(through their dispatches from Cuba during the Spanish-American War) 
also became quite well-known. Again, bylines went to extraordinary 
journalistic personalities for sensational and spectacular journalistic 
performances. 

 
But there was still resistance to the use of the byline. For example, Adolph 
Ochs, the proprietor who made the New York Times the greatest 
American journalistic institution, shunned the byline as long as possible. 
He wanted the Times to be as much and as impersonal an American 
national institution as the London Times was in Britain. 

 
After World War I, however, the byline finally came into its own. Its rise is 
linked to the increasing desirability and insistence on objectivity in 
journalism in the early 20th century, according to Michael Schudson 
(author of Discovering the News). It also was reflected by the rising 
popularity of star reporters especially the political columnists and 
journalists who specialized in certain types of stories. Sports, humor, 
business, and other specialists received  their bylines. Their signed 
articles reflected the increasingly popularity of “individual” journalism. This 
journalism connotated an emphasis on literary style (almost authorship) 
and the personal opinion of the writer as opposed to the “objectivity” f the 
news columns. Interestingly, the hard news front page of the New York 
Times was the last section of the paper to get bylines. Though the Times 
began to grant bylines on its front page to foreign correspondents, 
especially those whose copy was dominated by the first person singular. 
This was borne out by another study of US newspapers from 1920 to 
1940, which also noted the rise of bylines in distinction to the need for the 
objectivity of the newspaper as a whole.  

 
The Associated Press, which had long resisted using the byline (with the 
rare exception) began to use it more and more. This followed an emotional 
and highly popular series on the well-publicized burial of the Unknown 
Soldier in 1921. Readers were so moved by the touching prose of its 
reporter that they demanded to know his name. Increasingly, personal 
journalism was becoming in vogue. 

 



 
 

There then is a great deal of evidence to suggest that the byline came 
about as a recognition of the reporter as an individual author, signifying 
that his byline was a kind of signature attesting to abilities innate in his 
personality and character. The newspaper owners long resisted this 
change because the unsigned news story reflected the authority and 
objectivity of the newspaper as a whole. Thus, the byline is a reflection of 
the reporter’ personality and belongs to him as surely as the color of his 
eyes and other personal features.  It follows that what he does with his 
name is his business.  

 
Byline withdrawal as a means of airing grievances and protest has 
become increasingly common throughout North America. For example, 
reporters at a number of newspapers including the Washington Post, the 
Associated Press in San Francisco, the Providence Journal and others in 
Saskatoon and Vancouver. Last week, the Globe and Mail reported that 
Toronto Star reporters withheld their bylines in support of grieving 
reporters at another Ontario newspaper.  

 
Sincerely, 

 
Minko Sotiron, PhD” 

 
[40] Larry McInnis has been retired since 1998. In the 20 years prior to his 
retirement, he worked at The Gazette as a copy editor. He was also president of 
the Union from 1982 on, after sitting on its executive committee.  
 
[41] Questioned as to the change in the language of Articles 19(a) and (b) 
between the collective agreements of 1979–81 and 1981–84, he explained that 
the text had been split into two parts to signify that the withholding of a byline is a 
journalist’s prerogative, regardless of whether changes have been made to the 
body of the article. The text was also changed to add the phrase “credit line” to 
indicate that photographers enjoy the same right. In sum, the intent was to clarify 
that journalists are entitled to withhold their bylines even when no changes have 
been made to a text.  
 
[42] However, Mr. McInnis continued, Article 19(b) mentioned the parties’ 
agreement that an opinion piece written by a columnist must bear the latter’s 
name. This was the reason for the language “In the case of analysis, columns… 
which must include the byline…” 
 
 
 
 
 



 
 
[43] Jean-Pierre Tremblay is Vice-President, Human Resources at The 
Gazette. He has been working there since April 1984 and, as part of his 
responsibilities, he handles bargaining and the application of collective 
agreements. He stated that in 1984 he had just joined the staff. He participated in 
the bargaining committee but was not the management spokesperson, though he 
did assume that responsibility as of the 1986 bargaining sessions.  
 
[44] Mr. Tremblay has no memory of discussions concerning the application of 
Article 19, and this grievance, in his opinion, is the first to deal with this matter. 
Although his memory is hazy, he stated that it is possible that in 1984, the 
employees requested that their bylines be withheld from their articles as a spur to 
the negotiations. The Employer did not react, since the negotiations were difficult 
and it wanted to keep the situation calm.  
 
[45] On 6 September 2001, the witness received a telephone call from Mr. 
Stockland informing him that several journalists had requested that their bylines 
be withheld to protest the existence of national editorials. He immediately told Mr. 
Stockland that this practice was not authorized by this provision, whose purpose 
was quite different. For Mr. Tremblay, there are three permissible reasons for 
withholding a byline: a substantial change has been made to an article; the 
journalist merely rewrote a press release or only composed several lines of an 
unimportant news item; or for reasons of security where, for example, the 
journalist wanted to protect his or her identity against possible wrongdoers. He 
continued that the purpose of this clause as negotiated was not to allow 
journalists to protest against the views of the company owner. It was for these 
reasons that he told Mr. Stockland not to accept the withholding of the bylines.  
 
[46] On Friday, December 7, many bylines were nevertheless withheld from 
the newspaper, but management did not want the situation to continue in the 
Saturday edition. Mr. Tremblay and Mr. Stockland wanted to notify the 
employees of this and decided to involve the Guild. They asked Mr. 
Ravensbergen to attend a meeting. After giving the latter their interpretation of 
the scope of Article 19, Mr. Ravensbergen asked that the President of the Guild, 
John Belcarz, participate in the meeting, which he did via conference call. The 
Union representatives stated their disagreement with this interpretation of Article 
19 and requested that this meeting be considered the first stage in a grievance 
proceeding.  
 
[47] Mr. Tremblay added that discipline was not at issue for the management 
representatives, since in this matter, management merely had to deny the 
request to withhold the bylines. During the discussion, it was nevertheless stated 
that management wanted to avoid an escalation and that, if anything else 
happened, it could give rise to disciplinary measures.  
 



 
 
[48] When Mr. Tremblay read the e-mail from Mr. Ravensbergen to the 
editorial employees stating that the Employer had discussed disciplinary 
measures, he did not see fit to react. It was not his responsibility to correct the 
Guild’s communications and, moreover, management was seeking the Guild’s 
cooperation. He therefore felt that it was not the right moment to tell the Guild 
that it was incorrect. 
 
[49] Finally, Mr. Tremblay stated that the appearance of bylines over stories 
lends credibility to the newspaper. It is a practice that readers see as important. 
 
[50] Peter Stockland has been Editor-in-Chief of The Gazette since 
September 2000. A journalist for 25 years, he worked for several publications, 
including the Calgary Herald as editorialist, before joining The Gazette.  
 
[51] He stated that several months prior to December 2001, the issue of 
national editorials had been raised. The owner, CanWest, believed in its own 
political and social role and wanted to express its views once a week, on 
Thursdays.  
 
[52] The preliminary discussions had revolved around local editorial policies 
and the implications of a national editorial. Could and should regional points of 
view be reflected, or could a so-called national point of view be given regional 
nuances? These issues had not been totally resolved when the first national 
editorial appeared. But the regional newspapers were nevertheless encouraged 
to publish comments criticizing a national editorial if, from a local point of view, 
the editorial did not reflect realities on the ground. In such a case, the critiques or 
comments were allowed to be printed on the page opposite to the editorial page.  
 
[53]  The existence of national editorials more or less ceased in June or July 
2002. 
 
[54] In early December 2001, there was a movement of protest in the 
newsroom against the decision to publish a national editorial. On December 5, 
several journalists met with Mr. Stockland and asked him to explain where 
matters stood. Subsequently, several of them asked to withhold their bylines. At 
that time, the stated intention was to publish three national editorials per week.  
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
[55] Since Mr. Tremblay was absent, Mr. Stockland consulted Mr. Romanelli 
on the scope of Article 19. Since this was unclear, the management agreed to 
withhold the bylines for the December 6 edition. After speaking with Mr. 
Tremblay, Mr. Stockland nevertheless decided to agree to withhold the bylines 
for the December 7 edition so as to allow the wind of protest to die down and 
tempers to cool. But a meeting with the Union representatives took place at the 
end of the afternoon on December 7. As to the content of the meeting, Mr. 
Stockland repeated Mr. Tremblay’s comments. He, too, stated that it was never 
expressly stated at that time that disciplinary measures would be taken if the 
requests to withhold the bylines continued.  
 
[56] According to the witness, it is the reverse problem that usually occurs with 
bylines; that is, journalists complain that their name did not appear even though 
they wanted it to. He pointed out that bylines have two purposes; on the one 
hand, they emphasize the journalist’s contribution, and, on the other, they serve 
as a link between the newspaper and its readers, who like to know who wrote 
which article.  
 
[57] As to the existence of unsigned editorials, this corresponds to standard 
practice in the North American English-language press.  
 
[58] Questioned as to the withholding of bylines in the Calgary Herald by 
journalists of The Gazette, Mr. Stockland stated that the management of the 
Herald did not feel bound by the journalists’ requests. It nevertheless opted to put 
up no opposition so as not to create problems for the newspapers that had been 
giving the Herald a helping hand during the strike.  
 
[59] John Belcarz, President of the Montreal Newspaper Guild, gave evidence 
in rebuttal. Present by telephone at the 7 December 2001 meeting, he stated that 
disciplinary measures had indeed been at issue. Mr. Tremblay allegedly stated 
that if the requests to withhold bylines did not cease, he would have to react (“If 
not, we have to take whatever action to restore it”). Thus it was clear to the Union 
representatives that management intended to react through disciplinary 
channels.  
 

2. ARGUMENTS 
 
[60] The Union argues that Article 19(a) has always been given the 
interpretation claimed by the grievance. Copy editors have always been 
convinced that it is the journalist’s prerogative to withhold a byline, and it was 
only in December 2001, when Mr. Tremblay claimed that the Employer has a 
legitimate interest in this matter, that the problem arose.  
 
 



 
 
[61] In actual fact, there were threats of disciplinary measures, and the filing of 
a grievance was appropriate, since the clause is clear and must be enforced. If 
there is a restriction on withholding a byline, it would be to exercise the right for a 
frivolous reason, which was far from the case here. After all, the reason for 
withholding the bylines was the threat to the autonomy of the newspaper and its 
journalists posed by the appearance of a national editorial three times a week.  
 
[62] The Employer for its part, denies that disciplinary measures were ever 
threatened. It adds that it is entirely legitimate for the owner of several 
newspapers to want to convey its political and social point of view. One may 
agree or disagree on this point, but it is normal for the company owner to want to 
express its opinion.  
 
[63] According to the evidence, the withholding of bylines was only one aspect 
of the reaction to this management decision. In reality, the withholding of the 
bylines was a concerted action to change a legitimate decision by the Employer. 
Article 19(a) was never negotiated for such purpose. The title of Article 19 is 
significant. The clauses it contains exist for the purpose of protecting the 
journalist’s professional integrity. In order to withhold a byline, journalists must 
show that their integrity is threatened; for example, that the product to be 
published is no longer theirs due to the corrections, etc. The arbitrator should not 
forget that one of the conditions of employment is to grant the Employer the right 
to use a journalist’s name, and Article 19(a), which constitutes a limitation of this 
right, must be interpreted in favour of the Employer.  
 
 

3. DECISION AND REASONING 
 
[64]  The grievance submitted to me essentially calls for a declaratory decision. 
The Union is asking me to conclude that the journalists have the right to withhold 
their byline, to declare that the Employer does not have the right to force 
journalists to refrain from exercising this right, and that the Employer violated the 
collective agreement by threatening to resort to disciplinary measures to prevent 
the exercise of this right. As to the last part, the Union is requesting an injunction 
against preventing the journalists from exercising their right to withhold their 
byline.  
 
[65] I must stress at the outset that the evidence is not clear as to the threats 
to resort to disciplinary measures. The evidence only convinced me that the 
Union representatives inferred from the comments of the management 
representatives that the latter would resort to disciplinary measures. But Mr. 
Belcarz, for example, acknowledged that the phrasing used by Mr. Tremblay and 
Mr. Stockland was perhaps as follows: “We will take whatever steps are 
necessary to restore the bylines.” 



 
 
[66] According to the management representatives, their intention was purely 
and simply to ignore the requests to withhold the bylines. According to the Union 
representatives, it had to be inferred from this that the maintenance of the 
requests could lead to sanctions.  
 
[67] Whatever be the case, the essence of the debate does not really revolve 
around this issue. Whether or not there were threats of disciplinary measures 
does not change the declaratory nature of the grievance; since, in fact, no 
disciplinary action was ever taken, and if the Union is correct, a decision 
declaring that the right to withhold a byline is the journalist’s prerogative and that 
the Employer has an obligation to respect it would suffice to decide this dispute.  
 
[68] Before examining the collective agreement, a brief summary of the facts is 
in order. In early December 2001, the journalists learned that CanWest had 
decided to publish three weekly “national” editorials in all its newspapers. In fact, 
a “national” editorial written by the Editor-in-Chief of Southam News in Winnipeg, 
Murdoch Davis, was published about December 6 and subsequently, at a 
frequency of once a week for several months.  
  
[69] This decision of the Employer caused a stir in the newsroom. Several 
journalists got together and asked the Editor-in-Chief, Mr. Stockland, for 
clarification. In protest, several of them decided to request that their bylines be 
withheld. They did this for the December 6 and December 7 editions without their 
requests being denied. At the end of the day on December 7, they were notified 
that they would not be allowed to withhold their bylines for the following day’s 
edition.  
 
[70]  These facts being set forth, let us now examine the collective agreement. I 
shall begin with a memorandum of understanding explaining why I shall 
subsequently see fit to reproduce the language of the contract in both its English 
and French versions. It reads as follows:  
 

 
“LETTER OF UNDERSTANDING 
LANGUAGE OF NEGOTIATIONS 

 
The parties recognize that this Collective Agreement was 
negotiated and concluded in English. As a result, it is their wish 
that, in case of conflict between the English text and the French 
text, the English text should prevail to the extent where the context 
allows it. In case of arbitration, if there is a discrepancy between the 
French and English texts, the parties would appreciate it if the 
Arbitrator could keep in mind that this Collective Agreement was 
negotiated in English.” 



 
 
[71] The clause most relevant to the dispute is 19(a). I also reproduce clause 
19(b), which, in my opinion, adds some clarity to the debate. I also reproduce the 
title of Article 19, since the Employer invoked it in support of its claims. They are 
as follows:  
 

“EMPLOYEE INTEGRITY 
 

Article 19 (a) An employee's byline or credit line shall not be used over 
his/her protest. 

 
Article 19 (b) The Employer shall make no changes and/or cuts in articles 
or photographs submitted that would change the meaning of the material 
without prior consultation with the employee.  If the Employer determines 
that changes or cuts must be made and if the author or photographer 
disagrees or is not available for consultation after all reasonable efforts 
have been made to contact him/her, the byline or credit line must be 
removed before publication of the material. 

 
In the case of analysis, columns or opinions which must include the byline, 
no changes and/or cuts that would alter the meaning of the material shall 
be made without prior consultation with and the consent of the employee. 

 
Upon request, any substantive changes in material shall be explained to 
the employee.” 

 

INTEGRITE DU (DE LA) SALARIE(E) 
 

Article 19(a) Le nom d'un(e) salarié(e) comme auteur(e) ou source ne sera 
pas utilisé contre son gré. 

 
Article 19(b) L'Employeur ne fera aucun changement et/ou coupure dans 
les Articles ou photographies soumis, qui pourraient changer le sens dudit 
matériel, sans auparavant consulter le (la) salarié(e).  Si l'Employeur 
détermine que des changements ou des coupures doivent être faits et que 
l'auteur ou le photographe n'est pas d'accord ou n'est pas disponible pour 
consultation après que tous les efforts raisonnables ont été faits pour le 
(la) rejoindre, le nom du (de la) salarié(e) comme auteur(e) ou source 
devra être enlevée avant la publication du matériel. 

 
Dans les cas d'analyses de chroniques ou d'opinions qui doivent contenir 
la signature de l'auteur(e), aucun changement et/ou coupure pouvant 
dénaturer le sens du matériel, ne sera effectué sans consultation 
préalable et assentiment du (de la) salarié(e). 

 
 



 
Sur demande, tout changement substantiel au matériel sera expliqué au 
(à la) salarié(e).” 

 
[72] My first remark concerns the clarity of the text of 19(a). It grants the 
employee the right to demand that his or her name not be used. As phrased, this 
provision grants the employee an absolute right.  
 
[73] At best, for the Employer, this provision grants it a right consisting of two 
components, one of which is relative. On the one hand, the Employer can choose 
to refrain from publishing the author’s name; on the other, if it chooses to publish 
it, it may not do so unless the journalist consents.  
 
[74] This interpretation flows from the unambiguous wording of 19(a). And it is 
just as certain that the second paragraph of the following clause evokes the 
cases of analyses, columns, and opinions, which MUST contain the author’s 
byline. This paragraph is thus a limitation on the rights of both the employee and 
the Employer. It signifies that the Employer may not exercise its right to refrain 
from publishing the author’s byline and signifies as well that the author of an 
analysis, column, or opinion may not withhold his or her byline except where the 
text has been altered.  
 
[75] But this paragraph, interpreted a contrario, also tells us that if analyses, 
opinions, and columns require a byline, this is not the case for other texts 
published in the newspaper. And if there is no mandatory byline for these other 
texts, neither is there any restriction on journalists’ withholding their byline.  
 
[76] It was claimed that the journalists’ request denatured the purpose of 19(a), 
and the title of Article 19 was invoked in support of that claim. Let us begin with 
the title.  
 
[77] It is clear that a title may serve to interpret a law or a chapter of a law but, 
as Professor Coté states, with case law in support of his position, the title may 
only be taken into consideration to the extent that the provision is ambiguous.1 
The title may not be invoked to restrict the scope of a well-defined provision.  
 
[78] Counsel for management argued that if the text did not contain a patent 
ambiguity, it did contain a latent ambiguity in the sense that its application is 
ambiguous. I cannot agree. I see no ambiguity in the application of 19(a). If an 
employee requests that a byline be withheld, it is withheld. That’s all there is to it. 
There is nothing in the fact that several employees make the same request at the 
same time that makes the clause ambiguous.  
 

                                                 
1 P.A. Coté, Interpretation des lois, 3rd edition. Montreal: Les Éditions Thémis, 1999, pp. 
70–1. 



 
 
[79] As Dr. Sotiron wrote: “Thus, the byline is a reflection of the reporter’s 
personality and belongs to him as surely as the color of his eyes and other 
personal features. It follows that what he does with his name is his business.” 
 
[80] And Dr. Sotiron concluded by citing cases in which the withholding of 
bylines was used as a means of protest in North America. Concerning The 
Gazette itself, bylines have been withheld in the past on at least two occasions 
for other than personal reasons. This was done to express discontent (in 1984 to 
protest the torpor of the negotiations) or as a method of support for other 
journalists on strike (in 1998, if the articles were to be published in the Calgary 
Herald).  
 
[81] On these two occasions, a number of employees opted to use their 
prerogative, that is, the right granted to them by 19(a) over the use of their name. 
Therefore, it is inaccurate to claim that past practice shows that the byline 
withholding prerogative has only been used when the journalist believed that his 
or her professional reputation might be affected (for example due to an 
assignment of little importance in the eyes of the journalist) or where the article 
itself had undergone significant alterations by the copy editor.  
 
[82]  On the contrary, past practice illustrates that 19(a) has been invoked for 
many other reasons.  
 
[83] In short, the wording of 19(a) is very clear. There is no need to invoke the 
title of Article 19, nor even the intent of the negotiating parties, given a text that 
admits of so little ambiguity.  
 
[84] I need not discuss here the legitimacy of CanWest’s decision to publish 
national editorials in newspapers it owns. Perhaps it was merely a matter of the 
free exercise of its right to express itself. But the withholding of bylines by many 
journalists of The Gazette was perhaps an equally legitimate right. This right was 
granted to them by the collective agreement and the Employer could not prevent 
them from exercising it without violating its contractual undertakings.  
 
 

FOR THESE REASONS, THE ARBITRATOR HEREBY: 
 
[85] FINDS IN FAVOUR of the grievance;  
 
[86] DECLARES that the journalists have the right to withhold their byline as 
they see fit; 
 
 
 



 
 
[87] DECLARES that the Employer, in a case other than an analysis, column, 
or opinion (as provided in clause 19(b)), has the obligation to respect the 
journalists’ choice where they request to withhold their byline.  
 
 

[signature] 
Jean-Pierre Lussier, Arbitrator 

 
 
For the Union: Me Giuseppe Sciortino  
 
For the Employer: Me Richard E. Beaulieu 
 
Hearing dates: March 13, 2003; April 28,2003; April 30, 2003; May 26, 2003, 
September 2, 2003; September 5 2003. 


